Veelgestelde vragen

Hieronder vind je een overzicht van vragen die ons frequent gesteld worden. Staat jouw vraag er niet bij? Aarzel dan niet om onze klantendienst te contacteren (zie contact met Ferratum).

EEN FERRATUM MINILENING

EEN MINILENING AANVRAGEN

JE MINILENING TERUGBETALEN

EEN FERRATUM MINILENING

Wat is een minilening?
Een kortetermijnlening om de tijd tot je volgende betaaldag te overbruggen. In tegenstelling tot een traditionele lening, kan je een minilening heel snel* aanvragen, ontvangen, uitgeven en terugbetalen.

Wie kan een minilening aanvragen?
Iedereen die minstens 21 jaar oud is en in België gedomicilieerd is. Je hebt wel een e-mail adres, een Belgisch GSM-nummer en een Belgische bankrekening nodig. Heb je dit en staat er binnen jouw gezin geen lening open bij Ferratum, vraag dan nu je minilening aan.

Hoeveel kan ik lenen? (Kredietscore)
Ferratum Belgium biedt leningen aan van 50 € tot 800 €. Voor je eerste lening kan je maximaal 200 € aanvragen, de bedragen van 600 € en meer zijn beschikbaar vanaf je vijfde lening. Het kan zijn dat wij je na onze kredietbeoordeling een hoger of een lager bedrag aanbieden. Je wordt hiervan altijd via SMS op de hoogte gebracht. Het maximumbedrag dat je kan lenen hangt af van jouw kredietscore. Deze score wordt berekend op basis van je betaalhistoriek (indien bestaande klant) en de persoonlijke gegevens die je ons hebt verschaft, onder andere je postcode en je leeftijd. Het is een profielanalyse die het risico berekent om jou een lening te geven. Het is ongeveer hetzelfde principe als wat bijvoorbeeld je bank of je verzekering gebruikt om te bepalen hoeveel je kan lenen of hoeveel je betaalt voor je autoverzekering. We begrijpen dat dit een systeem is gebaseerd op gemiddelden, en dat een lage score niet noodzakelijk wil zeggen dat je een slechte betaler bent, noch bewijst een hoge score dat iemand een goede betaler is. Maar door deze score te gebruiken kunnen wij toch ons risico toch beperken en op die manier kunnen wij minileningen blijven aanbieden! Vraag nu je minilening aan.

Hoeveel kost een minilening?
Een overzicht van de kosten van een Ferratum minilening vind je terug op de pagina onze minileningen. Zolang je op tijd terugbetaalt, zullen er er geen extra kosten worden aangerekend.

Hoe snel staat het geld op mijn rekening?
We zijn uiteraard afhankelijk van het schema van de bank. Wanneer we je lening goedkeuren, krijg je van ons een SMS waarin we vragen het woord AKKOORD terug te sturen. We houden ons eraan de overschrijving uit te voeren binnen de 7 werkdagen nadat we je akkoord hebben ontvangen. Wil je sneller over je geld beschikken? Dan kan je kiezen voor een snelle betaling. De kost hiervoor is 40 EUR. Deze wordt dan uitgevoerd op de dag dat we je akkoord hebben ontvangen tussen 10u en 17u. Vervolgens sturen wij je een bevestiging via SMS. Heb je een rekening bij een van de banken waar wij ook mee werken (ING, BNP Paribas Fortis)? Dan heb je normaal gesproken het geld dezelfde dag van de overschrijving nog op je rekening staan. Onder voorwaarde dat de transactie voor 17u is uitgevoerd, anders staat het meestal de volgende werkdag op je rekening. Ben je bij een andere bank, dan moet je er gemiddeld 1 werkdag bijtellen voor de verwerking tussen jouw bank en de onze.

Wanneer start de looptijd van de lening?
Je 7, 21 of 30 dagen starten op de dag dat wij de overschrijving doen naar je rekening.

» Terug naar het begin van de veelgestelde vragen

EEN MINILENING AANVRAGEN

Hoe kan ik een aanvraag indienen?
Je kan een aanvraag indienen via de website of via SMS, via fax, telefoon, e-mail of face to face, zie hoe aanvragen.

Kan ik in een agentschap langsgaan om een aanvraag in te dienen?
Je wenst liever iemand persoonlijk te ontmoeten om samen met jou je aanvraag in orde te brengen? Sinds kort kan je hiervoor terecht bij een van onze Credit Points. Klik hier voor een overzicht van onze Credit Points.

Hoe snel ontvang ik een antwoord?
Als je reeds klant bent bij Ferratum én je hebt een aanvraag ingediend met dezelfde gegevens als je vorige aanvraag, dan geven wij binnen 10 minuten na ontvangst van je aanvraag een antwoord. Wanneer je echter je gegevens hebt gewijzigd ten opzichte van je vorige aanvraag of wanneer je een nieuwe klant bent, dan contacteren wij u binnen de 30 minuten. Aanvragen die we ontvangen buiten onze openingsuren worden de volgende werkdag direct bij opening behandeld.

Wat zijn jullie openingsuren?
Je kan op elk moment van de dag een aanvraag indienen, ook 's avonds en in het weekend. We zullen deze behandelen tijdens de openingsuren van ons kantoor: van maandag tot en met vrijdag van 8 uur tot 18 uur. Op feestdagen zijn we gesloten.

Kan ik een lening aanvragen wanneer ik nog een Ferratum minilening open heb staan?
Nee. Je zal eerst je ene Ferratum minilening moeten terugbetalen voordat je een nieuwe lening aanvraagt. Je ontvangt van ons een SMS wanneer we je betaling hebben ontvangen, pas daarna kan je een nieuwe aanvraag indienen.

Moet ik mij identificeren?
Ja, maar enkel voor je eerste Ferratum minilening. We betalen pas je lening uit wanneer we een geldig identiteitsbewijs hebben ontvangen. Heb je een kaartlezer voor je elektronische identiteitskaart? Gebruik deze dan tijdens je aanvraag om bijkomende kosten te vermijden. Anders kan je ons een kopie van de voor- en achterkant opsturen via e-mail (klantendienst@ferratum.be) , fax (053 39 38 30) of via de post (Parklaan 48E bus 1, 9300 Aalst). Deze opties zijn betalend, zie onze minileningen

Ik ben mijn identiteitskaart kwijt/Mijn identiteitskaart is gestolen. Hoe kan ik mij identificeren?
Stuur ons een kopie van het aangifteformulier van de politie en/of het document dat de gemeente je heeft gegeven toen je je nieuwe identiteitskaart hebt aangevraagd. We zullen dit bekijken en jou contacteren indien we nog bijkomende informatie nodig hebben.

Waarom is een e-mail adres verplicht?
We vragen in de eerste plaats een e-mail adres om jou onze algemene voorwaarden te kunnen sturen, voordat jij je akkoord geeft voor je lening. Om je snel te kunnen bedienen sturen we deze via e-mail in plaats van via de post. Ook krijg je altijd onze factuur op dit e-mail adres.

Ik ben reeds klant bij jullie maar mijn gegevens zijn gewijzigd sinds mijn laatste aanvraag. Hoe geef ik dit door?
Wanneer je telefoonnummer, bankrekeningnummer of adres gewijzigd is, kan je dit op twee manieren laten aanpassen: ofwel je logt in op onze website met je oud telefoonnummer en je Ferratum pincode, waar je vervolgens je gegevens kan wijzigen. Of je dient een nieuwe aanvraag in door het volledige aanvraagformulier in te vullen, alsof je een nieuwe klant bent. Deze nieuwe aanvraag wordt dan aan je bestaand dossier gekoppeld. Uiteraard hoef je niet opnieuw een kopie van je identiteitskaart op te sturen, deze hebben we nog. Wel zullen we je bellen om je nieuwe gegevens te bevestigen.

Hoeveel kost een SMS naar het nummer 8802?
Je betaalt het tarief voor een gewone SMS, m.a.w. het standaard tarief aangerekend door je GSM operator. Ferratum rekent dus geen extra kosten aan voor het verzenden van een SMS. Het ontvangen van een SMS van Ferratum is gratis.

Ik heb geen krediet meer op m'n GSM en kan dus mijn AKKOORD niet versturen. Kan dit op een andere manier?
Deze SMS geldt als jouw "handtekening"; je bevestigt hiermee dat je akkoord gaat met de voorwaarden en met de kosten verbonden aan jouw lening. Als verstrekker van SMS-minileningen is het voor ons noodzakelijk dat wij deze SMS ontvangen. Het is dus belangrijk dat je ervoor zorgt dat je minstens genoeg  krediet op je GSM hebt staan voor 1 SMS'je.

Kan ik mijn AKKOORD met een ander nummer sturen dan mijn eigen nummer?
Nee, dat gaat niet. Jouw AKKOORD moet van hetzelfde nummer komen als dat in jouw aanvraag.

Het lukt mij niet om een SMS naar 8802 te sturen. Hoe kan ik mijn aanvraag bevestigen?
Je kan je SMS sturen naar 0472 666 236. Gebruik dit nummer enkel wanneer 8802 voor jou niet werkt.

Ik krijg een ander bedrag aangeboden dan ik heb gevraagd. Hoe moet ik dit bevestigen?
Ga je akkoord met de voorwaarden verbonden aan dit bedrag? Stuur dan AKKOORD + gewenst bedrag naar 8802. Bijvoorbeeld: AKKOORD 300

Ik ben mijn pincode kwijt, wat moet ik doen?
Wanneer je je pincode kwijt bent kan je een nieuwe aanvragen via de link Pincode vergeten?. U vindt deze link rechtsboven op onze website, onder de knop Inloggen.

» Terug naar het begin van de veelgestelde vragen

JE MINILENING TERUGBETALEN

Wat gebeurt er indien ik mijn terugbetaling niet op tijd kan doen?
We raden je ten sterkste aan goed na te denken voordat je je lening aanvraagt. Laattijdige terugbetaling kan extra kosten met zich meebrengen, en heeft een invloed op je toekomstige Ferratum minilening. Je betaling moet ten laatste op de vervaldag op onze rekening staan. Voer deze dus op tijd uit! Vanaf de eerste dag na de vervaldatum van je factuur rekenen wij een boete van 30 EUR aan. We vragen je om dit binnen de 7 dagen te voldoen. Vervolgens wordt er elke 7 dagen een nieuwe herinnering gestuurd. Met de tweede tot en met de vijfde herinnering wordt nogmaals een extra kost van 10 EUR per herinnering toegevoegd. Op deze manier hopen we onze klanten te stimuleren om goed na te denken voordat ze een minilening aangaan en te ontmoedigen te laat terug te betalen. Het is in niemands belang wanneer een lening te laat wordt terugbetaald. Geld dat we op tijd terugkrijgen kunnen we immers weer aan iemand anders uitlenen! Als je toch een probleem tegenkomt met je terugbetaling, contacteer dan onze klantendienst op 053 39 38 20 of klantendienst@ferratum.be

Hoe betaal ik mijn lening terug?
Wanneer we je lening uitbetaald hebben, sturen we je een factuur op via e-mail. Tijdens je aanvraag kan je aangeven dat je ook een papieren factuur wenst te ontvangen. We sturen je deze dan per post (toeslag van 5,00 EUR). Je factuur bevat alle nodige gegevens om via je bank een overschrijving te doen.

Onze rekeningen:

ING BE67 3630 8436 5687
BNP Paribas Fortis BE16 0016 2967 5374

Hoe weet ik dat jullie mijn betaling hebben ontvangen?
Wanneer je lening is terugbetaald, sturen we je een SMS ter bevestiging.

» Terug naar het begin van de veelgestelde vragen